Nieuws & Blog

VNOG pakt emoties aan met InPlanning

Davy-portret-meldkamer-300x200

“Roosters op de meldkamer zijn emotie! En in die zin is InPlanning de therapeut die ons helpt met die emoties om te gaan,” aldus Ruben Sinselmeijer, Hoofd meldkamer brandweer van VNOG.

Roostering op de meldkamer is ingewikkeld. Het rooster op zich is niet ingewikkeld, maar de dynamiek vanwege veranderingen, onverwachte gebeurtenissen en het feit dat op sommige momenten een afwijkende meldkamerbezetting nodig is maakt roostering bijzonder.

Ruben: "InPlanning helpt de roosteraars om overzicht te behouden en wijzigingen snel te kunnen verwerken. En de centralisten hebben ook zelf eenvoudig inzicht en kunnen bijvoorbeeld ruilingen verwerken. Dat geeft rust en borgt continuïteit. Op die manier werkt InPlanning zelfs een stukje mee aan de veiligheid in ons verzorgingsgebied!"

Als het rooster maar in orde is, dan komt het goed: Met die insteek kijkt VNOG naar de roosters van de centralisten en calamiteiten coördinatoren op de meldkamer brandweer Oost Nederland. InPlanning zorgt dat de roosteraars wijzigingen, ziekte en verlof snel en makkelijk in het rooster kunnen verwerken. En met InPlanning is het actuele rooster altijd voor iedereen inzichtelijk en kunnen bijvoorbeeld ruilingen meteen wordt ingediend door de collega’s.

In die zin zou InPlanning eigenlijk ‘Haarlemmerolie’ moeten heten!

Zoals 112 van levensbelang is voor de burgers, zo is een goed rooster van ‘levensbelang’ voor de continuïteit op de meldkamer.  Met InPlanning kunnen zowel de roostermakers als de centralisten het rooster actueel houden en zorgen dat er geen gaten vallen in de dienstverlening. Daarmee levert InPlanning een bijdrage aan het soepel laten functioneren van onze meldkamer.